Over Besiktas JK

26 juni 2011 13:15

Besiktas JK is een professionele voetbalclub uit Turkije die sinds 1903 actief is.

Over Besiktas JK

Besiktas Jimnastik Kulubu is een Turkse voetbalclub uit Istanboel en speelt sinds de oprichting van de hoogste divisie in 1959 hier onafgebroken in. De club is opgericht in 1903 en speelt haar thuiswedstrijden in het BJK Inonu stadion. De bijnaam van de club is Kara Kartallar, wat “De Zwarte Adelaars” betekent. Besiktas is een van de vier topclubs in Turkije, samen met Fenerbahce SK, Galatasaray SK en Trabzonspor.

Geschiedenis

Besiktas werd in maart 1903 opgericht onder de naam Besiktas Bereket Jimnastik Kulubu. In die tijd waren sportclubs en sportactiviteiten in Turkije echter verboden. Ondanks dat wisten 26 jonge mensen de club op te richten, waarna binnen korte tijd veel meer jongeren zich aansloten. Samil Osman Bey was de eerste voorzitter van de club die actief was in verschillende sporten, zoals worstelen, boksen, gewichtheffen en gymnastiek. Op 3 augustus 1909 werd er een wet aangenomen die het bestaan van sportclubs accepteerde en sindsdien hoefde de club niet meer in het geheim te opereren.

Op 20 januari 1910 werd de club officieel opgericht onder de naam Besiktas Ottoman Jimnastik Kulubu en Sukru Pasha werd de nieuwe voorzitter. Hiermee werd Besiktas de eerste officieel geregistreerde sportclub in Turkije. In die tijd waren er twee voetbalclubs in de wijk Besiktas in Istanbul, namelijk “Validecesme” en “Basiret”. Zowel de leiding van Besiktas als van deze twee verenigingen vonden het verstandig samen te gaan werken, wat in 1911 geschiedde. Voetbal werd vanaf dat moment al snel de meest belangrijke sport binnen de vereniging. Seref Bey was de eerste trainer van de club van 1911 tot 1925. Met 14 jaar is hij de langst zittende trainer ooit bij Besiktas.

Clubkleuren en logo

Toen Besiktas werd opgericht speelde het in rood-witte tenues, dezelfde kleuren die ook aanwezig zijn in de vlag van Turkije. Na de Balkanoorlog in 1912 en 1913 verloor het Ottomaanse Rijk veel van zijn territorium in de Balkan. Onder de slachtoffers waren ook enkele sporters die lid waren van Besiktas.

Besiktas besloot de clubkleuren aan te passen naar zwart-wit om te rouwen en de verliezen te verwerken. Men zou de kleuren weer terugbrengen naar de originele staat wanneer de Turken de verloren gebieden weer heroverd hadden. Aangezien dit nooit gebeurde zijn de kleuren nog altijd zwart-wit.

De bijnaam “De Zwarte Adelaars” kreeg de club naar aanleiding van de kampioenswedstrijd in het amateurkampioenschap van Istanboel in het seizoen 1932/1933. Besiktas speelde in een onderling duel tegen Fenerbahce en stond op dat moment twee punten achter, een gelijkspel zou derhalve betekenen dat Fenerbahce kampioen zou worden. Een overwinning voor Besiktas zou de titel opleveren aangezien de club een beter doelsaldo had. Een dag voor de grote wedstrijd overleed de grondlegger van Besiktas Seref Bey. De wedstrijd ging echter gewoon door en om hem zijn laatste eer te bewijzen speelde de club in compleet zwarte tenues om te rouwen. Besiktas domineerde de wedstrijd van begin tot eind en kwam in de 24e minuut zelfs tot scoren. De goal werd echter afgekeurd en mede daardoor eindigde de wedstrijd in een 0-0 gelijkspel. De titel was voor Fenerbahce, maar Besiktas had indrukwekkend voetbal laten zien en er werd gezegd dat ze aanvielen als adelaars. Dat in ogenschouw nemend in combinatie met het tenue in die wedstrijd leverde de bijnaam op.

Besiktas is de enige club die toestemming heeft van de Turkse voetbalbond om een Turkse vlag in het logo te hebben. Dit omdat de club het nationale elftal van Turkije vertegenwoordigde in een interland tegen Griekenland op 16 mei 1952.

Bron: Wikipedia – Besiktas JK
Bezoek de website van Besiktas JK