Overwinning Besiktas op rode middag

17 februari 2013 14:00

Gossen, P.A.L.A.

Onbekend

De ontmoeting met Tranvalia was voor Besiktas een hele belangrijke, vooral in de strijd om de 2e periode titel en om de aansluiting met de top niet te verliezen moest er gewonnen worden bij Transvalia. Met de zeer moeizame overwinning van 2-1 thuis in het achterhoofd waarbij Transvalia zeker niet de mindere was moest iedereen geconcentreerd zijn om een goed resultaat te halen. Daarnaast had Tranvalia thuis nog niet verloren dit seizoen in de competitie.

De beginfase verliep zeer rommelig. Over en weer werd veel balverlies geleden waarbij Besiktas probeerde te voetballen. Transvalia zakte ver terug en dat kwam het spel zeker niet ten goede. Pas na een kwartier kwam het spel een beetje op gang en het was vooral Besiktas die daartoe moeite deed. Besiktas zocht naar een opening in de defensie van Tranvalia en vond die in de 15e minuut met een steekpass op Ayhan. Een zeer dubieus vlagsignaal welke werd overgenomen door de schiedsrechter zorgde ervoor dat de goal die uit deze aanval kwam werd afgekeurd. 2 minuten later was het Bunyamin die na een mooie loopaktie de bal breed gaf op Mustafa die in kansrijke positive te lang aarzelde waardoor de kans verloren ging. Het enige verzet van Transvalia kwam in deze periode door enkele vrije trappen die echter niet goed werden genomen. Transvalia leek gefrusteerd doordat het niet in haar spel kwam en dit zorgde voor veel felle overtredingen richting Besiktas spelers. De scheidsrechter had hierbij zeker scherper kunnen optreden.  In de 21 minuut had Besiktas een grote kans in de counter. Emircan brak door op links en ging alleen op de keeper af. In plaats van te schieten gaf hij breed richting de aanvallers. De verdediging kon onderscheppen en werkte eenvoudig weg. Besiktas had nu wel duidelijk het overwicht en het wachten was op de grote kansen. In de 41e minuut brak de sterk spelende John door op rechts en gaf voor richting het 16 metergebied, de verdediging kopte weg en Mohammed schoot droog in de hoek van net buiten de 16. Een zeer verdiende voorsprong op dat moment.

In de tweede helft begon Besiktas sterk, Transvalia was erg agressief en maakte net als in de eerste helft veel overtredingen. Een schandalige overtreding van de nummer 5 op Emircan leverde de speler van Transvalia direct rood op. Een zeer terecht gegeven kaart, de bal was al lang weg en er werd hard doorgegleden op de benen. Emircan heeft ook kort daarna de wedstrijd moeten verlaten vanwege de blessure die hij hierbij opliep. Na de rode kaart volgde opnieuw een rommelige fase, Besiktas had wel controle over de wedstrijds maar kon niet echt doordrukken, pas in de 65e minuut kreeg Ayhan een goede mogelijkheid die hij echter hoog overschoot. In de 75 minuut werd de nr 10 van Transvalia met zijn 2e gele kaart van het veld gestuurd, hij had eigenlijk al een aantal minuten eerder wegens slaan van het veld gestuurd moeten worden maar met zijn aanhoudende overtredingen en zijn aggressieve spel was het een kwestie van tijd voordat hij zijn tweede geel zou krijgen. Nog geen 3 minuten daarna gaf de scheidsrechter, waarschijnlijk bij wijze van goedmakertje Ahmetcan uit het niets zijn 2e gele kaart. Kort na deze rode kaart voor Besiktas was het Bunyamin op links met een mooie dribbel aktie de achterlijn haalde. Hij passeerde 2 man en legde terug richting 16, Muhammed nam de bal in een keer op de slof maar via een been van de verdediger en de paal komt de bal terug bij Bunyamin die van dichtbij dan toch de 2e kan maken. Besiktas had na deze goal nog een aantal goede mogelijkheden waaronder een uitbraak via rechts van Tufan waarbij de voorzet niet goed genoeg was. In de 90e minuut kon invaller Huseyin na een goede steekbal van een andere invaller Bunyamin G de bal breedleggen op Mustafa die van dichtbij de 3e kon maken. Tussendoor had Ferdi nog met een fraaie redding moeten optreden om een schot uit een vrije trap uit het doel te houden.

Al met al een sterke wedstrijd van Besiktas waarbij Besiktas duidelijk de bovenliggende partij was. Tranvalia speelde zeer agressief en heeft eigenlijk buiten de vrije trappen geen enkele kans weten te creeren. De scheidsrechter had erg veel moeite om de wedstrijd in goede banen te lijden. Ondanks een overwinning in de eerste helft van de competitie op Transvalia eindigde Besiktas toch 5 punten achter Transvalia, hopen dat dat nu beter gaat

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!